Posted in

Καιάδας και Βρέφη στη Σπάρτη: Μύθος ή Ιστορική Αλήθεια;

Απομυθοποιώντας τον Καιάδα: Τι Ισχύει για τη Σπάρτη, τα Βρέφη και την Ευγονική
Είσοδος του φυσικού βάραθρου του Καιάδα στη Σπάρτη, περιτριγυρισμένη από βράχια και άγρια βλάστηση.
Το βάραθρο του Καιάδα στη Σπάρτη: ένας από τους πιο σκοτεινούς τόπους τιμωρίας της αρχαιότητας, με έντονη μεταφυσική φόρτιση και ιστορικές παρανοήσεις γύρω από τη χρήση του.

Εισαγωγή: Βάραθρα, Κατακρημνισμοί και Μεταφυσικός Τρόμος

Στην αρχαιότητα, ένας από τους πιο ατιμωτικούς και φριχτούς θανάτους ήταν ο κατακρημνισμός σε βάραθρο. Τιμωρίες σαν κι αυτή εφαρμόζονταν στην Αθήνα, στην Κόρινθο, στους Δελφούς, στη Θεσσαλία και αλλού. Οι καταδικασμένοι ήταν συχνά εγκληματίες, προδότες ή αιχμάλωτοι πολέμου.

Βάραθρο, Κόρακες και Καιάδας: Οι Σκοτεινοί Τόποι Τιμωρίας

Οι αρχαίοι έδιναν ιδιαίτερη σημασία στην ποινή του βάραθρου, όχι μόνο για το σωματικό μαρτύριο, αλλά και για το μεταφυσικό της βάρος. Το άταφο σώμα εμπόδιζε την ψυχή να βρει λύτρωση. Στη Θεσσαλία υπήρχε το μέρος «Κόρακες», στην Αθήνα το «βάραθρο» ή «όρυγμα» και στη Σπάρτη ο διαβόητος Καιάδας.

Καιάδας: Από Καταδικασμένους σε Βρέφη — Πώς Δημιουργήθηκε ο Μύθος;

Ο Καιάδας, όπως περιγράφουν ο Στράβων και ο Παυσανίας, ήταν ένα βαθύ σπηλαιοβάραθρο έξω από τη Σπάρτη. Σύμφωνα με τις αρχαίες πηγές, εκεί ρίχνονταν οι βαρύτερα τιμωρούμενοι εγκληματίες, προδότες και αιχμάλωτοι πολέμου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η ρίψη του Μεσσήνιου ήρωα Αριστομένη και του βασιλιά Παυσανία.

Κι όμως, ο Καιάδας συνδέθηκε στη νεότερη εποχή με τον μύθο ότι οι Σπαρτιάτες έριχναν εκεί ασθενικά ή ανάπηρα βρέφη. Από πού ξεκίνησε όμως αυτή η πεποίθηση;

Ο Πλάτωνας, οι «Αποθέτες» και η Πραγματικότητα

Στην πραγματικότητα, η μόνη αρχαία αναφορά για τη θανάτωση βρεφών λόγω αναπηρίας προέρχεται από τον Πλάτωνα στην «Πολιτεία», όπου αναφέρεται σε βάραθρο της Αθήνας, όχι της Σπάρτης. Ο Πλούταρχος κάνει λόγο για «Αποθέτες» στον Ταΰγετο, σημείο όπου τα μη αρτιμελή βρέφη εγκαταλείπονταν για να πεθάνουν φυσικά.

Στη Σπάρτη, μια επιτροπή γερόντων εξέταζε κάθε νεογέννητο. Τα υγιή παραδίδονταν στην κοινωνία, ενώ τα βρέφη με σοβαρές δυσμορφίες εγκαταλείπονταν. Αυτή η πρακτική, γνωστή ως «έκθεση», υπήρχε σε όλη την αρχαιότητα — όχι μόνο στη Σπάρτη.

Βρεφοκτονία στην Αρχαιότητα: Κοινωνική Πραγματικότητα, Όχι Σπαρτιατική Ιδιαιτερότητα

Η έκθεση ή θανάτωση βρεφών αποτελούσε ακραίο μέτρο οικογενειακού προγραμματισμού σε πολλές κοινωνίες, από την προϊστορία μέχρι και τον 20ό αιώνα. Τα παιδιά με βαριές γενετικές δυσπλασίες ή ανεπιθύμητες κυήσεις συχνά εγκαταλείπονταν. Η πρακτική αυτή, όσο σκληρή και αν ακούγεται σήμερα, δεν διαφέρει από τις αντίστοιχες τακτικές άλλων αρχαίων πόλεων.

Ο Καιάδας και τα Αρχαιολογικά Ευρήματα: Τι Αποκαλύπτει η Επιστήμη

Ο μύθος περί βρεφοκτονίας στον Καιάδα διαδόθηκε ευρέως τον 20ό αιώνα, ιδίως μετά από αρχαιολογικές έρευνες του 1904. Τότε, ξένοι ερευνητές βρήκαν μικρά οστά και υπέθεσαν ότι ανήκαν σε βρέφη. Όμως, πιο πρόσφατες επιστημονικές μελέτες με άνθρακα C14 απέδειξαν πως τα οστά ανήκαν κυρίως σε άνδρες 18-35 ετών και ελάχιστα σε εφήβους. Βρέθηκε μόνο ένας σκελετός παιδιού, όχι πολύ μικρής ηλικίας, που πιθανώς έπεσε κατά λάθος.

Ακόμη, οι νεότερες εξερευνήσεις δεν ανέδειξαν κανένα εύρημα από νεογνά ή μικρά παιδιά. Τα υπόλοιπα οστά συνοδεύονταν από πολεμικά ευρήματα, όπως αιχμές δοράτων και βελών. Τα περισσότερα σώματα φαίνεται ότι είχαν θανατωθεί αλλού και απλώς ρίχτηκαν στον Καιάδα.

Μύθος και Προπαγάνδα: Γιατί Διαδόθηκε η Ιστορία

Η σύνδεση του Καιάδα με τη βρεφοκτονία, ωστόσο, αποτελεί μεταγενέστερη κατασκευή, η οποία ενισχύθηκε διαχρονικά από παρερμηνείες, προπαγάνδα, θρησκευτική πολεμική αλλά και εθνικές σκοπιμότητες. Έτσι, τόσο στα σχολικά εγχειρίδια όσο και στα ΜΜΕ, η αφήγηση αυτή παρουσιάζεται ως τεκμηριωμένο ιστορικό γεγονός, παρότι δεν διαθέτει ουσιαστική αρχαιολογική ή φιλολογική τεκμηρίωση.

Ανατρέποντας τον Μύθο: Τι Δείχνουν οι Αρχαίες Πηγές και η Σύγχρονη Έρευνα

Οι αρχαίες πηγές επιβεβαιώνουν ότι ο Καιάδας χρησίμευε ως τόπος τιμωρίας ενηλίκων εγκληματιών και αιχμαλώτων πολέμου. Δεν υπάρχουν ξεκάθαρες αναφορές σε θανάτωση βρεφών. Η σκληρή πρακτική της έκθεσης βρεφών ήταν διαδεδομένη, αλλά δεν συνδέεται με το σπηλαιοβάραθρο του Καιάδα. Οι διεθνείς ιστορικοί αγνοούν ή αμφισβητούν εντελώς το αφήγημα του «Καιάδα των αναπήρων παιδιών».

Το Παράδειγμα των Σπαρτιατών με Αναπηρία

Αξίζει να θυμόμαστε, λοιπόν, ότι η ιστορία της Σπάρτης περιλαμβάνει σημαντικές προσωπικότητες με αναπηρία· για παράδειγμα, ο ποιητής Τυρταίος ήταν τυφλός, ενώ ο βασιλιάς Αγησίλαος ήταν χωλός, και, μάλιστα, αρκετοί άλλοι διακεκριμένοι Σπαρτιάτες δεν ήταν αρτιμελείς. Συνεπώς, αυτό το στοιχείο καταρρίπτει το στερεότυπο της «ευγονικής κοινωνίας» που, υποτίθεται, εξοστράκιζε αμέσως κάθε ασθενικό μέλος.

Συμπέρασμα: Ο Καιάδας, η Ιστορία και η Επιστημονική Αλήθεια

Η ιστορία του Καιάδα ως τόπου θανάτωσης αναπήρων βρεφών στη Σπάρτη είναι ένας επίμονος μύθος. Ούτε οι αρχαίες πηγές ούτε η αρχαιολογική επιστήμη το επιβεβαιώνουν. Ο Καιάδας υπήρξε τόπος τιμωρίας ενηλίκων καταδίκων και αιχμαλώτων πολέμου, όχι των αδύναμων παιδιών.

Η επιστημονική έρευνα και η διεθνής βιβλιογραφία καταρρίπτουν αυτόν τον μύθο και αποκαθιστούν μια αλήθεια λιγότερο εντυπωσιακή, αλλά πολύ πιο ανθρώπινη και ακριβή.

Βιβλιογραφία – Ενδεικτικές Πηγές

  • Papathanasiou, A. The Cave of Kaiadas Revisited: Osteological and Archaeological Evidence, International Journal of Osteoarchaeology, 2009.
  • Stephen Hodkinson, Sparta: Myth, City, State (Bloomsbury, 2016)
  • Cartledge, P. The Spartans: An Epic History (Pan Books, 2004)

2 thoughts on “Καιάδας και Βρέφη στη Σπάρτη: Μύθος ή Ιστορική Αλήθεια;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *