Ένα Αινιγματικό Έργο Τέχνης της Εποχής του Χαλκού
Οι περίφημες τοιχογραφίες με μπλε πιθήκους στο Ακρωτήρι της Σαντορίνης παραμένουν από τα πιο μυστηριώδη έργα τέχνης της αρχαίας Ελλάδας. Για χρόνια, οι ειδικοί θεωρούσαν πως απεικονίζουν αφρικανικά είδη πιθήκων, όπως τους μπαμπουίνους. Όμως, μια νέα επιστημονική μελέτη αμφισβητεί αυτή την ερμηνεία.
Η Νέα Θεωρία: Πίθηκοι από την Ινδία;
Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Primates το 2019, οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες ίσως είναι γκρι λανγκούρ από την ινδική υποήπειρο, και όχι αφρικανικοί μπαμπουίνοι. Η ομάδα αρχαιολόγων και πρωτευοντολόγων, με επικεφαλής τη Dr. Marie Nicole Pareja, ανέλυσε λεπτομερώς τα χαρακτηριστικά των πιθήκων, όπως το σχήμα της ουράς και των άκρων.

Πηγή εικόνας: A. J. T. Johnsingh / Wikimedia Commons / CC BY 4.0
Ανατομικές Διαφορές που Κάνουν τη Διαφορά
Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο είναι η ουρά των πιθήκων. Στις τοιχογραφίες, εμφανίζεται με έντονη καμπύλη σε σχήμα “S”, χαρακτηριστικό των λανγκούρ και όχι των αφρικανικών ειδών. Αυτή η παρατήρηση άλλαξε τα δεδομένα, οδηγώντας τους ερευνητές να εξετάσουν εάν οι Μινωίτες είχαν επαφές με πολιτισμούς πολύ μακρύτερα από την Αίγυπτο.
Οι Μινωίτες και το Ενδεχόμενο Επαφής με την Ινδία
Η Μινωική Κρήτη, γύρω στο 1600 π.Χ., διέθετε ισχυρά εμπορικά δίκτυα στην ανατολική Μεσόγειο. Το ερώτημα είναι αν οι εμπορικές αυτές επαφές έφτασαν μέχρι την Ινδία ή αν υπήρχαν έμμεσοι διαμεσολαβητές, όπως η Μεσοποταμία. Η μελέτη προτείνει πως, ακόμα κι αν δεν ήρθαν απευθείας σε επαφή με την Ινδία, ίσως γνώριζαν τα ζώα και τα σύμβολα της περιοχής.
Η Αντίδραση της Επιστημονικής Κοινότητας
Η νέα ερμηνεία δεν έμεινε αναπάντητη. Αρκετοί επιστήμονες επιμένουν ότι οι πίθηκοι παραμένουν αφρικανικά είδη και ότι η απόδοση λεπτομερειών είναι αποτέλεσμα καλλιτεχνικής φαντασίας. Ωστόσο, η ομάδα της Pareja υπερασπίζεται τη θέση της, τονίζοντας ότι η λεπτομέρεια των απεικονίσεων δείχνει γνώση των πραγματικών ζώων.
Τι Απομένει να Αποδειχθεί
Δεν έχει βρεθεί ακόμα αρχαιολογικό στοιχείο που να επιβεβαιώνει μεταφορά ινδικών πιθήκων στο Αιγαίο. Όμως, οι ανατομικές λεπτομέρειες των τοιχογραφιών και η παρουσία άλλων εξωτικών ζώων στην τέχνη της εποχής υποδηλώνουν ευρύτερες διασυνδέσεις από ό,τι πιστεύαμε.

Πηγή εικόνας: Ad Meskens / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0
Συμπέρασμα
Η υπόθεση για “ινδικούς πιθήκους” στις τοιχογραφίες του Ακρωτηρίου ανατρέπει όσα γνωρίζαμε για τις εμπορικές και πολιτισμικές επαφές της Εποχής του Χαλκού. Ίσως ο αρχαίος κόσμος ήταν πολύ πιο ανοιχτός και διασυνδεδεμένος απ’ ό,τι φανταζόμαστε.
Πηγή : greekreporter
