Posted in

Ο Πανηγυρικός Λόγος του Ισοκράτη

Η Μετατόπιση της Ηγεμονίας από τη Δύναμη στον Πολιτισμό και η Διαχρονική Έκκληση για Πανελλήνια Ενότητα.
Ο Πανηγυρικός Λόγος του Ισοκράτη - Σύνθεση με μια μαρμάρινη προτομή του Ισοκράτη στα αριστερά και μια ζωγραφική απεικόνιση του ρήτορα να εκφωνεί λόγο σε πλήθος, με την αρχαία Ολυμπία στο φόντο.
Ζωγραφική αναπαράσταση του Ισοκράτη που εκφωνεί λόγο σε πλήθος στην αρχαία Ολυμπία, και μία μαρμάρινη προτομή του στα αριστερά.

📜 Ο Πανηγυρικός Λόγος του Ισοκράτη (380 π.Χ.): Ένα Κείμενο Εθνικής Ενότητας

Ο Πανηγυρικός Λόγος του Ισοκράτη, τον οποίο ο Αθηναίος ρήτορας δημοσίευσε το 380 π.Χ., αποτελεί ένα αριστούργημα πολιτικής ρητορικής και μία αδιάψευστη έκκληση για την ενότητα των Ελλήνων. Ο Ισοκράτης συνέθεσε τον λόγο αυτόν με τον φιλόδοξο στόχο.. Να τον εκφωνήσει στην Ολυμπία κατά τη διάρκεια των Πανελληνίων Αγώνων. Ένα κορυφαίο γεγονός που συγκέντρωνε Έλληνες από κάθε πόλη-κράτος. Προκειμένου να διαδώσει το μήνυμα σε όσο το δυνατόν ευρύτερο ακροατήριο, ο Ισοκράτης προτίμησε τελικά τη δημοσίευση ως γραπτό κείμενο. Μετατρέποντάς το σε ένα πολιτικό μανιφέστο που διαβάζει και μελετά ο καθένας.

🎯 Το Κεντρικό Μήνυμα: Ενάντια στους Πέρσες

Πιο συγκεκριμένα, ο Ισοκράτης επικεντρώνει το κεντρικό του επιχείρημα στην εθνική συμφιλίωση και τη συνεργασία των Ελλήνων. Εξάλλου, βασική του θέση αποτελεί η ανάγκη για ενιαία στρατιωτική δράση των ελληνικών πόλεων-κρατών εναντίον του ισχυρού περσικού κινδύνου. Γι’ αυτό, ο ρήτορας θεωρεί τον συνασπισμό των Ελλήνων ως εκ τούτου επιτακτική ανάγκη για τη διατήρηση της ελευθερίας τους και την εξασφάλιση ενός κοινού μέλλοντος μακριά από την περσική επιρροή και τις απειλές. Ως εκ τούτου, ο λόγος καλεί σε μία πανελλήνια εκστρατεία με στόχο την απελευθέρωση των ελληνικών πόλεων της Μικράς Ασίας και τη δημιουργία ενός σταθερού μετώπου.


🏛️ Η Δικαίωση της Αθήνας και της Σπάρτης

Παρόλο που ο λόγος υποστηρίζει την πανελλήνια ενότητα, ο Ισοκράτης αφιερώνει ένα σημαντικό μέρος στην εξύμνηση του ρόλου της Αθήνας και της Σπάρτης. Πρώτον, ο ρήτορας παρουσιάζει την Αθήνα ως τον πρωτεργάτη του πολιτισμού, τη γενέτειρα της δημοκρατίας και τον προστάτη των αδυνάτων, τονίζοντας την κομβική συμβολή της στους Περσικούς Πολέμους. Αντίστοιχα, όμως, αναγνωρίζει τη στρατιωτική υπεροχή και την πειθαρχία της Σπάρτης.. Προσφέροντας έτσι μία ισορροπημένη άποψη για τις δύο κορυφαίες δυνάμεις. Μάλιστα, Ο Πανηγυρικός Λόγος του Ισοκράτη λειτουργεί ως ένα ιστορικό κείμενο που επιχειρεί να γεφυρώσει το χάσμα και τις αντιπαλότητες που δημιούργησαν οι πρόσφατοι εμφύλιοι πόλεμοι, μεταξύ των οποίων ο Πελοποννησιακός Πόλεμος. Δηλαδή, αναζητά τη συναίνεση για την ανάληψη της ηγεμονίας του εγχειρήματος από κοινού, αναδεικνύοντας τα κοινά επιτεύγματα και τη συνυπευθυνότητα.


🗣️ Η Ρητορική Τέχνη και η Επίδραση

Επιπλέον, ο Πανηγυρικός διακρίνεται για τη μοναδική και επεξεργασμένη ρητορική του τεχνική. Εξάλλου, ο Ισοκράτης χρησιμοποιεί έναν καθαρό και αρμονικό πεζό λόγο, ενώ αποφεύγει τις αποτολμίες και τις υπερβολές. Μάλιστα, χτίζει τις φράσεις του με προσοχή, δημιουργώντας έναν ρυθμό και μία μουσικότητα που μαγεύει τον αναγνώστη. Συν τω χρόνω, ο λόγος έθεσε τα θεμέλια για το ύφος της ισοκρατικής ρητορικής, επηρεάζοντας βαθιά τη μετέπειτα Ελληνική και λατινική λογοτεχνία. Επομένως, μπορούμε να πούμε ότι.. Ο Πανηγυρικός Λόγος του Ισοκράτη παραμένει ένα διαχρονικό κείμενο που υπογραμμίζει την αξία της πολιτικής ενότητας και την ισχύ του πνεύματος σε περιόδους κρίσης.

Ας εξετάσουμε, λοιπόν, τη σημαντική κριτική που δέχθηκε ο Πανηγυρικός του Ισοκράτη.. Και στη συνέχεια, θα τον συγκρίνουμε με ένα άλλο κορυφαίο έργο της εποχής.


🧐 Κριτική και Σύγκριση του Πανηγυρικού

Παρά την τεράστια επιτυχία και την επιρροή του, ο Πανηγυρικός Λόγος του Ισοκράτη δέχθηκε κριτική τόσο για την πολιτική του σκοπιμότητα όσο και για την πρακτική του εφαρμογή.

🗣️ Η Πολιτική Κριτική: Ο Ονειροπόλος της Ενότητας

Ένα βασικό σημείο κριτικής εστιάζει στην ουτοπική διάσταση του κεντρικού του μηνύματος. Πολλοί σύγχρονοί του θεώρησαν την έκκληση για πανελλήνια ενότητα και κοινή εκστρατεία κατά των Περσών ως ανέφικτη το 380 π.Χ., αμέσως μετά τον Κορινθιακό Πόλεμο και ενώ κυριαρχούσε η εσωτερική διχόνοια και η αμοιβαία δυσπιστία μεταξύ Αθήνας, Σπάρτης και Θήβας.

  • Ο Κίνδυνος της Ηγεμονίας.. Κάποιοι αντιτάχθηκαν στην πρόταση της διπλής ηγεμονίας (Αθήνα και Σπάρτη). Φοβούμενοι ότι αυτή θα οδηγούσε απλώς σε νέους ανταγωνισμούς αντί για συνεργασία. Δηλαδή, θεωρούσαν ότι ο Ισοκράτης υποτιμούσε τη σφοδρότητα των εμφυλίων παθών.
  • Η Απουσία Πρακτικών Λύσεων.. Οι αντίπαλοί του επέκριναν τον λόγο γιατί δεν προσέφερε πρακτικές και βιώσιμες στρατιωτικές ή οικονομικές λύσεις για έναρξη της εκστρατείας. Θεωρούσαν ότι ο λόγος αποτελούσε ένα φιλολογικό και ρητορικό κατασκεύασμα και όχι ένα ρεαλιστικό πολιτικό πρόγραμμα.

Σύγκριση με τον «Ολυνθιακό» του Δημοσθένη

Είναι ιδιαίτερα διαφωτιστική η σύγκριση του Πανηγυρικού με τους μεταγενέστερους Ολυνθιακούς Λόγους του Δημοσθένη (349 π.Χ.), ενός άλλου κορυφαίου ρήτορα. Αν και και οι δύο προάγουν την ενότητα, διαφέρουν ριζικά ως προς τη σκοπιμότητα και το ύφος:

ΧαρακτηριστικόΠανηγυρικός (Ισοκράτης – 380 π.Χ.)Ολυνθιακοί (Δημοσθένης – 349 π.Χ.)
Κύριος ΣτόχοςΠανελλήνια εκστρατεία κατά των Περσών.Άμεση αντίδραση στον Φίλιππο Β’ της Μακεδονίας.
ΠεριεχόμενοΕγκώμιο της ιστορίας και του πολιτισμού (Αθήνας).Προειδοποίηση για τον άμεσο κίνδυνο και πρακτικές οδηγίες.
ΎφοςΑρμονικό, επεξεργασμένο, γραπτό (για ανάγνωση).Αγωνιστικό, δραματικό, προφορικό (για εκφώνηση).
ΠρότασηΓενική και μακροπρόθεσμη (ενότητα).Συγκεκριμένη και επείγουσα (βοήθεια Ολύνθου).

Εν κατακλείδι, ο Ισοκράτης έβλεπε την ενότητα ως μέσο για τη δόξα ενάντια σε έναν μακρινό εχθρό (Πέρσες). Ενώ ο Δημοσθένης την θεωρούσε απαραίτητη για την επιβίωση απέναντι σε έναν εγγύς και ορατό κίνδυνο (Φίλιππος).

🏛️ Μετάφραση: Η Εισαγωγή του Πανηγυρικού

Πολλάκις ἐθαύμασα τῶν τὰς πανηγύρεις συναγαγόντων καὶ τοὺς γυμνικοὺς ἀγῶνας καταστησάντων, ὅτι τὰς μὲν τῶν σωμάτων εὐτυχίας οὕτω μεγάλων δωρεῶν ἠξίωσαν, τοῖς δ’ ὑπὲρ τῶν κοινῶν ἰδίᾳ πονήσασι καὶ τὰς ἑαυτῶν ψυχὰς οὕτω παρασκευάσασιν ὥστε καὶ τοὺς ἄλλους ὠφελεῖν δύνασθαι, τούτοις δ’ οὐδεμίαν τιμὴν ἀπένειμαν:

Συχνά θαύμασα τους ανθρώπους που οργάνωσαν τις πανηγύρεις και καθιέρωσαν τους γυμνικούς αγώνες, γιατί αξίωσαν τις επιτυχίες των σωμάτων τόσο μεγάλων δώρων, ενώ δεν απέδωσαν καμία τιμή σε εκείνους που μόχθησαν ιδιαιτέρως για τα κοινά και ετοίμασαν τις δικές τους ψυχές με τέτοιον τρόπο ώστε να μπορούν να ωφελήσουν και τους άλλους.

ὧν εἰκὸς ἦν αὐτοὺς μᾶλλον ποιήσασθαι πρόνοιαν: τῶν μὲν γὰρ ἀθλητῶν δὶς τοσαύτην ῥώμην λαβόντων οὐδὲν ἂν πλέον γένοιτο τοῖς ἄλλοις, ἑνὸς δὲ ἀνδρὸς εὖ φρονήσαντος ἅπαντες ἂν ἀπολαύσειαν οἱ βουλόμενοι κοινωνεῖν τῆς ἐκείνου διανοίας.

Και όμως, ήταν πιο λογικό να προνοήσουν περισσότερο για αυτούς: γιατί, ακόμη και αν οι αθλητές αποκτήσουν διπλάσια ρώμη, δεν θα προκύψει κανένα επιπλέον όφελος για τους άλλους, ενώ, αν ένας άνδρας σκεφτεί ορθά, όλοι όσοι θέλουν να μετέχουν στη δική του σκέψη θα απολαύσουν τα οφέλη.

οὐ μὴν ἐπὶ τούτοις ἀθυμήσας εἱλόμην ῥᾳθυμεῖν, ἀλλ’ ἱκανὸν νομίσας ἆθλον ἔσεσθαί μοι τὴν δόξαν τὴν ἀπ’ αὐτοῦ λόγου γενησομένην ἥκω συμβουλεύσων περί τε τοῦ πολέμου τοῦ πρὸς τοὺς βαρβάρους καὶ τῆς ὁμονοίας τῆς πρὸς ἡμᾶς αὐτούς, οὐκ ἀγνοῶν ὅτι πολλοὶ τῶν προσποιησαμένων εἶναι σοφιστῶν ἐπὶ τοῦτον τὸν λόγον ὥρμησαν,

Παρ’ όλα αυτά, δεν επέλεξα να αδρανήσω απογοητευμένος από αυτά τα γεγονότα, αλλά, επειδή θεώρησα αρκετό έπαθλο για εμένα τη δόξα που θα προκύψει από αυτόν τον λόγο, ήρθα για να δώσω συμβουλές και σχετικά με τον πόλεμο εναντίον των βαρβάρων και την ομόνοια μεταξύ μας. Κάνω αυτό, χωρίς να αγνοώ ότι πολλοί από αυτούς που παρουσιάστηκαν ως σοφιστές επέλεξαν να ασχοληθούν με αυτό το συγκεκριμένο θέμα (τον λόγο αυτόν).

ἀλλ’ ἅμα μὲν ἐλπίζων τοσοῦτον διοίσειν ὥστε τοῖς ἄλλοις μηδὲν πώποτε δοκεῖν εἰρῆσθαι περὶ αὐτῶν, ἅμα δὲ προκρίνας τούτους καλλίστους εἶναι τῶν λόγων, οἵτινες περὶ μεγίστων τυγχάνουσιν ὄντες καὶ τούς τε λέγοντας μάλιστ’ ἐπιδεικνύουσι καὶ τοὺς ἀκούοντας πλεῖστ’ ὠφελοῦσιν, ὧν εἷς οὗτός ἐστιν.

Αντιθέτως, επειδή ταυτόχρονα ελπίζω ότι θα ξεχωρίσω τόσο πολύ ώστε να φαίνεται ότι κανένας άλλος δεν είπε τίποτα ποτέ για αυτά τα θέματα, και ταυτόχρονα έκρινα ότι αυτοί είναι οι ωραιότεροι λόγοι, οι οποίοι συμβαίνει να αφορούν τα μεγαλύτερα ζητήματα, και οι οποίοι αναδεικνύουν περισσότερο τους ρήτορες και ωφελούν περισσότερο τους ακροατές, ένας από τους οποίους είναι αυτός ο λόγος.

ἔπειτ’ οὐδ’ οἱ καιροί πω παρεληλύθασιν, ὥστ’ ἤδη μάτην εἶναι τὸ μεμνῆσθαι περὶ τούτων. τότε γὰρ χρὴ παύεσθαι λέγοντας, ὅταν ἢ τὰ πράγματα λάβῃ τέλος καὶ μηκέτι δέῃ βουλεύεσθαι περὶ αὐτῶν, ἢ τὸν λόγον ἴδῃ τις ἔχοντα πέρας, ὥστε μηδεμίαν λελεῖφθαι τοῖς ἄλλοις ὑπερβολήν.

Επιπλέον, δεν έχουν ακόμη περάσει οι κατάλληλες στιγμές (οι ευκαιρίες), ώστε να είναι ήδη μάταιη η αναφορά σε αυτά τα θέματα. Γιατί, πρέπει να σταματήσουμε να μιλάμε μόνο όταν είτε τα ζητήματα έχουν τελειώσει και δεν χρειάζεται πλέον να συμβουλευόμαστε γι’ αυτά, είτε κάποιος δείξει ότι ο λόγος έχει φτάσει στο τέλος, ώστε να μην απομένει καμία υπεροχή (περιθώριο βελτίωσης) για τους άλλους.

ἕως δ’ τὰ μὲν ὁμοίως ὥσπερ πρότερον φέρηται, τὰ δ’ εἰρημένα φαύλως ἔχοντα τυγχάνῃ, πῶς οὐ χρὴ σκοπεῖν καὶ φιλοσοφεῖν τοῦτον τὸν λόγον, ὃς ἢν κατορθωθῇ, καὶ τοῦ πολέμου τοῦ πρὸς ἀλλήλους καὶ τῆς ταραχῆς τῆς παρούσης καὶ τῶν μεγίστων κακῶν ἡμᾶς ἀπαλλάξει;

Αλλά, εφόσον τα ζητήματα εξακολουθούν να διαμορφώνονται όμοια όπως και πριν, και όσα ειπώθηκαν συμβαίνει να είναι ασήμαντα, πώς να μην πρέπει να εξετάσουμε και να μελετήσουμε αυτόν τον λόγο, ο οποίος, αν επιτύχει, θα μας απαλλάξει και από τον μεταξύ μας πόλεμο και από την παρούσα αναταραχή και από τα μεγαλύτερα κακά;


Αυτό το απόσπασμα περιλαμβάνει την κριτική του Ισοκράτη στη βαρύτητα που δίνουμε στα σωματικά επιτεύγματα έναντι των πνευματικών.. Καθιστώντας σαφές ότι βάζει την πολιτική σκέψη και τη ρητορική τέχνη πάνω από τους αθλητικούς αγώνες.

Ασχολούμαι με την αρχαιολογία και την ιστορική έρευνα με έμφαση στον αρχαίο Ελληνικό πολιτισμό. Στόχος μου είναι η ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς μέσα από τεκμηριωμένες μελέτες, ψηφιακή παρουσίαση και ανοιχτή πρόσβαση στη γνώση. Πιστεύω στη δύναμη της ιστορίας να εμπνέει το παρόν και να φωτίζει το μέλλον.

One thought on “Ο Πανηγυρικός Λόγος του Ισοκράτη

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *