Posted in

Τειρεσίας: ο περιώνυμος μάντης του Θηβαϊκού κύκλου

Ο Τειρεσίας: ο τυφλός μάντης της Θήβας και οι προφητείες του
Η Λειριόπη παρουσιάζει τον μικρό Νάρκισσο στον μάντη Τειρεσία – πίνακας του Giulio Carpioni, 1660.
Ο μάντης Τειρεσίας προφητεύει για τον νεαρό Νάρκισσο, έργο του Giulio Carpioni (1660).

Ποιος ήταν ο Τειρεσίας;

Ο Τειρεσίας αναδεικνύεται ως ο κορυφαίος μάντης της Βοιωτίας, με ρόλο στον Θηβαϊκό κύκλο αντίστοιχο του Κάλχαντα στον Τρωικό. Πατέρας του ήταν ο Ευήρης (απόγονος του Ουδαίου από το γένος των Σπαρτών) και μητέρα του η νύμφη Χαρικλώ. Η φήμη του απλώθηκε από την εποχή του Κάδμου έως τους τελευταίους των Λαβδακιδών, ενώ στη Θήβα λειτουργούσε οιωνοσκοπείο και μαντείο στον Ορχομενό.

Τρόποι μαντείας & η τύφλωση

Ο μάντης προφήτευε άλλοτε μέσω οραμάτων, άλλοτε ερμηνεύοντας τους κελαηδισμούς των πουλιών ή εκστασιαζόμενος από τους καπνούς των προσφορών και εντοσθίων. Ο Πλίνιος ο Πρεσβύτερος τον μνημονεύει ως θεμελιωτή της οιωνοσκοπίας.
Η τύφλωσή του ερμηνεύεται ποικιλότροπα: ως τιμωρία θεάς, ως τίμημα της γνώσης ή ως ανταλλαγή όρασης με μαντική δύναμη και μακροβιότητα.

Ο Τειρεσίας χτυπά δύο φίδια στον Κιθαιρώνα – χαλκογραφία του Hendrick Goltzius, 1589.
Ο Τειρεσίας τυφλώθηκε και απέκτησε μαντικές ικανότητες αφού χτύπησε τα ζευγαρωμένα φίδια στον Κιθαιρώνα. Χαλκογραφία του Hendrick Goltzius (1589).

Οι μύθοι της μεταμόρφωσης στα δύο φύλα

Στον Κιθαιρώνα ο Τειρεσίας χτύπησε ζευγαρωμένα φίδια και μεταμορφώθηκε σε γυναίκα· μετά από επτά έτη, επαναλαμβάνοντας την πράξη, ξανάγινε άνδρας. Παραλλαγές θέλουν τη μεταστροφή να εξαρτάται από το ποιο φίδι (θηλυκό/αρσενικό) σκότωσε. Ως γυναίκα υπηρέτησε ιέρεια της Ήρας και απέκτησε τη Μαντώ, επίσης μάντισσα. Ο μύθος αυτός εισάγει ισχυρά μοτίβα φύλου/ταυτότητας και ιερής γνώσης.

Δίας–Ήρα: ποιος απολαμβάνει περισσότερο;

Σε διαφωνία για την ερωτική ηδονή, ο Δίας και η Ήρα προσκάλεσαν τον Τειρεσία που είχε ζήσει και τα δύο φύλα. Η απάντησή του—εννέα μέρη η γυναίκα, ένα ο άνδρας—εξόργισε την Ήρα που τον τύφλωσε. Ο Δίας, ανίκανος να ανατρέψει την πράξη άλλης θεότητας, του χάρισε μαντική δύναμη, κατανόηση των πουλιών και μακροζωία «επτά γενεών».

Ο Δίας και η Ήρα συμβουλεύονται τον μάντη Τειρεσία – χαλκογραφία του Hendrick Goltzius, 1615.
Ο Δίας και η Ήρα ζητούν τη γνώμη του Τειρεσία για την ηδονή των φύλων. Χαλκογραφία του Hendrick Goltzius (1615, Rijksmuseum).

Η εκδοχή της Αθηνάς

Κατά άλλη παράδοση, βλέποντας άθελά του την Αθηνά γυμνή στην Ιπποκρήνη του Ελικώνα, ο Τειρεσίας τυφλώθηκε. Ύστερα από τις ικεσίες της Χαρικλούς, η θεά του έδωσε το ραβδί της όδευσης «σαν να έβλεπε», τη μαντική ικανότητα μέσω πτηνών και υπόσχεση μακρόχρονης ζωής.

Κορυφαίες προφητείες του Τειρεσία

  • Βρεφικός άθλος Ηρακλή: Υπόδειξε να καούν τα φίδια που έπνιξε ο μικρός ήρωας· οι στάχτες να ριχτούν σε ποταμό και ο χώρος να πλυθεί με θαλασσινό νερό ως καθαρμό.
  • Αμφιτρύων & Αλκμήνη: Αποκάλυψε την ένωση της Αλκμήνης με τον Δία.
  • Λοιμός της Θήβας: Δήλωσε πως θα παύσει μόνο με την απομάκρυνση του Οιδίποδα.
  • Επτά επί Θήβας: Προείπε ότι η πόλη σώζεται με τη θυσία του Μενοικέα, γιου του Κρέοντα.
  • Αντιγόνη: Απέδωσε νέο λοιμό στον άταφο Πολυνείκη.
  • Επίγονοι: Συμβούλευσε μυστική εκκένωση της πόλης προς την πηγή Τιλφούσσα και διαπραγματεύσεις με κήρυκα.
  • Μεταγενέστερες παραδόσεις: Στον Οβίδιο προλέγει για τον Νάρκισσο· στις Βάκχες προτρέπει τον Πενθέα να δεχθεί τη λατρεία του Διονύσου και εξηγεί τη μοίρα της Ηχούς.

Ο Τειρεσίας στο θέατρο και στον Όμηρο

Στον Σοφοκλή (Οιδίπους Τύραννος, Αντιγόνη) εμφανίζεται ως «δυσοίωνος» φορέας αλήθειας που εξοργίζει άρχοντες, αλλά δικαιώνεται.
Στην Οδύσσεια, η Κίρκη στέλνει τον Οδυσσέα στον Άδη: ο Τειρεσίας τον καθοδηγεί για τον νόστο και τον εξευμενισμό του Ποσειδώνα με θυσίες «μακριά από θάλασσα».

Ο Οδυσσέας συναντά τον μάντη Τειρεσία στον Άδη – πίνακας του Henry Fuseli, 1780.
Ο Οδυσσέας λαμβάνει χρησμό από τον Τειρεσία στον Κάτω Κόσμο, έργο του Henry Fuseli (1780).

Θάνατος και τόπος μνήμης

Κατά την άλωση από τους Επιγόνους, ο Τειρεσίας πέθανε από το κρύο νερό της πηγής Τιλφούσσα ή καθ’ οδόν προς τους Δελφούς ως αιχμάλωτος με τη Μαντώ. Ο τάφος του τοποθετείται στο Τιλφούσιον Όρος, ενώ κενοτάφιο υπήρχε στη Θήβα. Παρ’ όλα αυτά, στον Κάτω Κόσμο η φήμη του ως μάντη παραμένει ζωντανή.

Ερμηνεία συμβολισμών

  • Τύφλωση/Όραση: Η απώλεια της φυσικής όρασης ανταλλάσσεται με εσωτερική όραση· το ιερό «βλέμμα» δεν είναι τι προσλαμβάνει το μάτι, αλλά η αλήθεια που αντέχει ο νους.
  • Αλλαγή φύλου: Η διπλή εμπειρία σώματος/επιθυμίας λειτουργεί ως μύηση στη σύνθετη φύση της ηδονής και της γνώσης.
  • Ιερό και βέβηλο βλέμμα: Η θέαση θεότητας γυμνής συνεπάγεται ύβρη· η τιμωρία σφραγίζει τα όρια θείου–ανθρώπινου.
  • Φίδια: Αρχέτυπο ανανέωσης/γόνιμης δύναμης αλλά και ορίου· η βία πάνω τους, ειδικά κατά τη συνουσία, προοιωνίζεται δυστυχία, θέτοντας κανόνες ιερότητας της φύσης.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *