Posted in

Οικία Κοκοβίκου στην Πλάκα: Αποκατάσταση & νέα ζωή

Η διάσωση της ιστορικής οικίας Κοκοβίκου στην Πλάκα
Σύγκριση της οικίας Κοκοβίκου στην Πλάκα: φωτογραφία του 2025 και ιστορική εικόνα του 1971.
Η οικία Κοκοβίκου στην Πλάκα, όπως φαίνεται το 2025 (αριστερά) και σε παλαιότερη φωτογραφία του 1971 (δεξιά).

Σύνοψη

  • Αποκατάσταση της ιστορικής οικίας «Κοκοβίκου» στην Πλάκα και μετατροπή σε πολιτιστικό χώρο προβολής ελληνικών ταινιών.
  • Το έργο στη διεύθυνση Τριπόδων 32 χρηματοδοτείται με €1.700.000 από το ΕΣΠΑ 2021-2027.
  • Τριώροφο κτήριο 266 τ.μ. με ξύλινο συνεχές χαγιάτι· τυπολογία αθηναϊκής αυλής (τεκμηρίωση 1836–1837).
  • Συντήρηση ορατών αρχαιοτήτων στο εσωτερικό και τον αύλειο χώρο, με απρόσκοπτη θέαση.
  • Συνδέεται με την ταινία «Η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα» (1965) – εξωτερικά γυρίσματα.

Βασικές χρονολογίες

  • 1836–1837: Τεκμηρίωση κύριου κτηρίου και προσκτισμάτων.
  • 1965: Εξωτερικά γυρίσματα της ταινίας Η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα.
  • 1950–1970: Φωτογραφικά τεκμήρια της οικίας και της Πλάκας.
  • 2025: Ανακοίνωση αποκατάστασης και ένταξη στο ΕΣΠΑ 2021-2027 με χρηματοδότηση €1.700.000.

Η διάσωση της ιστορικής οικίας Κοκοβίκου στην Πλάκα

Η Πλάκα αποκτά ακόμη έναν πολιτιστικό προορισμό. Η ιστορική οικία στην οδό Τριπόδων 32, γνωστή ως «σπίτι του Αντωνάκη και της Ελενίτσας» από την ταινία Η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα, αποκαθίσταται και μετατρέπεται σε χώρο προβολής ελληνικών ταινιών. Το έργο χρηματοδοτείται με €1,7 εκατ. από το ΕΣΠΑ 2021-2027. Έτσι, διασώζεται ένα εμβληματικό δείγμα αθηναϊκού σπιτιού και επανεντάσσεται δημιουργικά στη σύγχρονη ζωή της πόλης.

Αρχιτεκτονικό σχέδιο αποκατάστασης της δυτικής όψης της οικίας Κοκοβίκου στην Πλάκα, οδός Τριπόδων 32.
Πρόταση αποκατάστασης της δυτικής όψης της ιστορικής οικίας Κοκοβίκου στην Πλάκα.

Τι ακριβώς θα γίνει

Θα αποκατασταθεί το κέλυφος του κτηρίου και θα ανασυσταθεί το συνοδό διώροφο κτίσμα, ώστε να επανέλθει η τυπολογία της αθηναϊκής αυλής. Παράλληλα, θα αναβαθμιστεί η λειτουργικότητα του χώρου για τη νέα του χρήση, θα εξασφαλιστεί καθολική προσβασιμότητα και θα αναδειχθεί το μέτωπο της οδού Τριπόδων. Στο εσωτερικό και τον αύλειο χώρο θα συντηρηθούν τα αρχαιολογικά κατάλοιπα, τα οποία θα παραμείνουν ορατά.

Ιστορική φωτογραφία της οικίας Κοκοβίκου στην Πλάκα, από την εποχή του βασιλιά Όθωνα, στην οδό Τριπόδων.
Η οικία Κοκοβίκου στην Πλάκα, όπως διατηρούνταν στα χρόνια του Όθωνα (οδός Τριπόδων).

Η αρχιτεκτονική αξία

Το ακίνητο έχει συνολική επιφάνεια 266 τ.μ. και είναι τριώροφο με ξύλινο συνεχές χαγιάτι σε όλες τις στάθμες — χαρακτηριστικό της πρώιμης οθωνικής περιόδου. Η παρουσία του συγκροτήματος με τα προσκτίσματά του τεκμηριώνεται ήδη στην περίοδο 1836–1837. Με τις διαδοχικές επεμβάσεις και τα σωζόμενα αρχαία κατάλοιπα, το κτήριο αποτελεί πραγματικό παλίμψηστο της πόλης.

Ασπρόμαυρη φωτογραφία της οικίας Κοκοβίκου στην Πλάκα, δεκαετία 1950, αυλή με παραδοσιακά προσκτίσματα και ξύλινο χαγιάτι.
Η οικία Κοκοβίκου στην Πλάκα τη δεκαετία του 1950, με χαρακτηριστική αθηναϊκή αυλή και χαγιάτι.

Μνήμη κινηματογράφου

Η οικία Κοκοβίκου είναι συνδεδεμένη με τον ελληνικό κινηματογράφο, καθώς εδώ γυρίστηκαν τα εξωτερικά πλάνα της ταινίας «Η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα» (1965). Η νέα χρήση ως χώρος προβολής ταινιών έρχεται να ενώσει το αρχιτεκτονικό παρελθόν με την πολιτιστική μνήμη.

Φωτογραμμετρική αποτύπωση αρχαιολογικών καταλοίπων στον αύλειο χώρο της οικίας στην Πλάκα.
Φωτογραμμετρική αποτύπωση των αρχαιολογικών λειψάνων που εντοπίστηκαν στον αύλειο χώρο της οικίας Κοκοβίκου.

Γιατί μας αφορά

Μαζί με την Οικία Κωλέττη, το Σπίτι του Ελύτη, το κτήριο της Διοσκούρων 7 (μελλοντικό Μουσείο Καρόλου Κουν) και την Οικία Κωστή Παλαμά, η οικία Κοκοβίκου εντάσσεται σε ένα δίκτυο πολιτιστικών κτηρίων στην Πλάκα. Έτσι ενισχύεται η ιστορική φυσιογνωμία της γειτονιάς και δημιουργούνται νέοι πολιτιστικοί προορισμοί για κατοίκους και επισκέπτες.

Συχνές Ερωτήσεις

Ποια είναι η επιφάνεια και το ύψος του κτηρίου;

Έχει συνολική επιφάνεια 266 τ.μ. και είναι τριώροφο με χαγιάτι σε όλες τις στάθμες.

Ποιος ήταν ο ρόλος του συνοδού διώροφου κτίσματος;

Η αποκατάστασή του επαναφέρει την τυπολογία της αθηναϊκής αυλής και την ιστορική εικόνα του συγκροτήματος.

Τι θα βλέπει ο επισκέπτης από τα αρχαία κατάλοιπα;

Τα αρχιτεκτονικά λείψανα θα παραμείνουν ορατά, με ελεύθερη θέαση στο εσωτερικό και στον αύλειο χώρο.

Γιατί συνδέεται με τον κινηματογράφο;

Εδώ γυρίστηκαν τα εξωτερικά πλάνα της ταινίας «Η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα».

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *