Posted in

Ταφική στήλη Denizli: Η Νικάτη, κόρη του Απολλωνιάδα

Η Νικάτη του Denizli: Μια σπάνια έφιππη γυναικεία μορφή
Αρχαία ταφική στήλη της Νικάτης, κόρης του Απολλωνιάδα, με έφιππη γυναικεία μορφή στο Denizli
Η ταφική στήλη της Νικάτης, κόρης του Απολλωνιάδα, όπως βρέθηκε θαμμένη στο έδαφος στο Denizli.

Σύνοψη

  • Η ταφική στήλη βρέθηκε στο Denizli, Τουρκία, κατά τη διάρκεια εργασιών διαμόρφωσης.
  • Η επιγραφή τιμά τη μνήμη της Νικάτης, κόρης του Απολλωνιάδα.
  • Η έφιππη απεικόνιση αποτελεί σπάνιο γυναικείο μοτίβο ταφικής τέχνης.
  • Το μνημείο συνδυάζει ελληνιστικά χαρακτηριστικά όπως αέτωμα και ηλιακό δίσκο.
  • Αποκαλύπτει τον ρόλο της γυναίκας στην κοινωνία και στην ταφική ιδεολογία.

Χρονολόγιο

  • 4ος – 2ος αι. π.Χ.: Περίοδος κατασκευής ελληνιστικών ταφικών στηλών με αετώματα και συμβολικές παραστάσεις.
  • Περιοχή Μακεδονίας – Θράκης – Ανατολικού Αιγαίου: Παρόμοια παραδείγματα γυναικείων έφιππων μορφών.
  • 2025: Ανακάλυψη της στήλης στη γειτονιά Ismailler, Cal, Denizli.

Ανακάλυψη κατά τη διάρκεια εργασιών ρουτίνας

Μια εντυπωσιακή ταφική ανάγλυφη στήλη αποκαλύφθηκε τυχαία στη γειτονιά Ismailler της περιοχής Cal στο Denizli της Τουρκίας. Η στήλη εντοπίστηκε κατά τη διάρκεια εργασιών διαμόρφωσης του τοπίου από τη Διεύθυνση Πάρκων και Κήπων του Δήμου Denizli. Τα συνεργεία παρατήρησαν την παρουσία της στο έδαφος και ειδοποίησαν αμέσως τις αρχές.

Το χώμα στο οποίο βρέθηκε είχε μεταφερθεί πριν από περίπου δέκα χρόνια από την περιοχή Kumral του Cal, γεγονός που καθιστά αβέβαιη την ακριβή προέλευση της στήλης. Η αστυνομία βρέθηκε στο σημείο και, μετά τους πρώτους ελέγχους, το αντικείμενο μεταφέρθηκε στο μουσείο του Denizli για περαιτέρω ανάλυση.

Η παράσταση της στήλης και η επιγραφή

Σύμφωνα με τους αρχικούς ισχυρισμούς, η στήλη απεικόνιζε έναν έφιππο στρατιώτη και έφερε την επιγραφή «Υιός του Απόλλωνα, στρατιώτης». Ωστόσο, η λεπτομερέστερη εξέταση αποκάλυψε ότι η επιγραφή στην άνω ζώνη διαβάζεται ως:

ΑΠΟΛΛΩΝΙΑΔΑΣ ΝΙΚΑΤΗ
δηλαδή «Η Νικάτη, κόρη του Απολλωνιάδα».

Η στήλη δεν ανήκει σε στρατιώτη, αλλά τιμά τη μνήμη μιας γυναίκας, της Νικάτης, κόρης του Απολλωνιάδα. Η μορφή της έφιππης γυναίκας είναι εξαιρετικά σπάνια και δηλώνει κοινωνική ισχύ, αριστοκρατική καταγωγή και το συμβολικό «ταξίδι της ψυχής» προς τον Άδη.

Ταφική στήλη της Νικάτης, κόρης του Απολλωνιάδα, με έφιππη απεικόνιση στο Denizli
Η ταφική στήλη της Νικάτης, κόρης του Απολλωνιάδα, με σπάνια έφιππη απεικόνιση και ηλιακό σύμβολο, που βρέθηκε στο Denizli.

Καλλιτεχνικά και θρησκευτικά στοιχεία

Η στήλη συνδυάζει τυπικά χαρακτηριστικά ελληνιστικών ταφικών μνημείων:

  • Αέτωμα στην άνω ζώνη
  • Ηλιακό δίσκο (σύμβολο υπερβατικότητας και φωτός)
  • Παράσταση έφιππης γυναίκας

Το μοτίβο της έφιππης μορφής συνδέεται με την ιδέα της μετάβασης στον Κάτω Κόσμο, αλλά και με την κοινωνική θέση της οικογένειας. Αντίστοιχες παραστάσεις έχουν εντοπιστεί σε ταφικά μνημεία της Μακεδονίας, Θράκης και του Ανατολικού Αιγαίου, όπου οι γυναίκες παρουσιάζονται ως ισότιμες φορείς μνήμης και αριστοκρατικής ταυτότητας.

Η ιστορική σημασία

Το εύρημα φωτίζει μια πλευρά της ταφικής τέχνης όπου η γυναικεία παρουσία αποκτά ηγεμονικό ρόλο. Δεν πρόκειται για απλή μνημόνευση, αλλά για καλλιτεχνική αναπαράσταση που συνδέει την κοινωνική θέση με τη μεταφυσική πορεία της ψυχής. Η περίπτωση της Νικάτης αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα της ελληνιστικής ταφικής ιδεολογίας, όπου η τέχνη, η θρησκεία και η κοινωνία συνυπάρχουν σε ένα μνημείο.

Συχνές Ερωτήσεις

Τι παριστάνει η στήλη του Denizli;

Η στήλη απεικονίζει μια γυναίκα, τη Νικάτη, κόρη του Απολλωνιάδα, σε έφιππη στάση, στοιχείο που συνδέεται με την αριστοκρατική καταγωγή και το ταξίδι της ψυχής.

Πού εντοπίζονται αντίστοιχα μνημεία;

Παρόμοιες στηλές έχουν βρεθεί σε Μακεδονία, Θράκη και περιοχές του Ανατολικού Αιγαίου, με κοινά στοιχεία αετώματος, ηλιακών συμβόλων και αριστοκρατικών παραστάσεων.

Ποιο είναι το νόημα της έφιππης απεικόνισης;

Η έφιππη μορφή συμβολίζει τη μετάβαση της ψυχής στον Κάτω Κόσμο και παράλληλα λειτουργεί ως ένδειξη κοινωνικής ισχύος.

Πότε χρονολογείται η στήλη;

Η στήλη φαίνεται να ανήκει στην ελληνιστική περίοδο, δηλαδή μεταξύ 4ου και 2ου αιώνα π.Χ.

Γιατί είναι σημαντική η επιγραφή;

Η επιγραφή ξεκαθαρίζει ότι το μνημείο δεν ανήκει σε στρατιώτη, όπως αρχικά πιστεύτηκε, αλλά σε γυναίκα της αριστοκρατίας, προσφέροντας πολύτιμα στοιχεία για τον ρόλο των γυναικών στην ελληνιστική κοινωνία.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *