Ανακάλυψη Νεκρόπολης και Μωσαϊκών στη Via Appia Antica
Η πρόσφατη ανασκαφή στη Via Appia Antica 39 στη Ρώμη έφερε στο φως μία νεκρόπολη της αυτοκρατορικής εποχής και τρία μωσαϊκά, εκ των οποίων ένα διατηρείται σε εξαιρετική κατάσταση. Το έργο διευθύνεται από την καθηγήτρια Κλασικής Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Φεράρα, Ρακέλε Ντουμπίνι, με την υποστήριξη του εργαστηρίου ECeC.
Το μωσαϊκό με το παγώνι
Το καλύτερα σωζόμενο μωσαϊκό απεικονίζει ένα παγώνι στο κέντρο, πλαισιωμένο από τσαμπιά σταφυλιών σε ασπρόμαυρες ψηφίδες. Σύμφωνα με τους ερευνητές, το εύρημα προσφέρει νέα στοιχεία για το ταφικό τοπίο της Αππίας, γνωστής ως «βασίλισσα των δρόμων» της Ρώμης.
Ancient Roman Appian Way becomes Italy’s 60th Unesco world heritage site…
— Archaeo – Histories (@archeohistories) September 6, 2025
Italy’s Via Appia Antica, or Appian Way, earliest and most important road built by the ancient Romans, has been named a Unesco world heritage site, making Italy the country with the world’s highest… pic.twitter.com/vU1cPMhOfD
Η θέση και το ιστορικό πλαίσιο
Η νεκρόπολη εντοπίστηκε κοντά στη συμβολή της Αππίας με τον ποταμό Άλμονα, λίγο έξω από τα τείχη του Αυρηλιανού. Οι μελετητές θεωρούν πιθανό ότι στην περιοχή υπήρχε το Ιερό του Μαρς Γκραντίβους, ρωμαϊκού θεού του πολέμου που συνδέεται με τον Άρη της ελληνικής παράδοσης. Έτσι, το σημείο φανερώνει τις κοινές θρησκευτικές και πολιτιστικές αξίες Ελλήνων και Ρωμαίων.
Ανασκαφή και εκπαίδευση
Η ανασκαφή λειτουργεί ταυτόχρονα ως εκπαιδευτικό πεδίο. Φοιτητές και υποψήφιοι διδάκτορες συμμετέχουν στην έρευνα, εξετάζοντας πώς η πολιτιστική κληρονομιά μπορεί να ενισχύσει τη βιωσιμότητα και την ευημερία της κοινωνίας. Όπως τόνισε η ερευνήτρια Έλενα Μαρία Καουτίς, το έργο εξετάζει την κληρονομιά τόσο ως υλική όσο και ως άυλη, από τη μικροϊστορία του χώρου έως τη μακροϊστορική εξέλιξη του πολιτιστικού τοπίου.
Η συμβολή της τέχνης και της αρχιτεκτονικής
Η διεπιστημονική προσέγγιση του προγράμματος περιλαμβάνει και την τέχνη. Η Ελληνίδα συντηρήτρια και καλλιτέχνις Αθηνά Κουμπαρούλη παρουσίασε ένα «έργο-γέφυρα» ανάμεσα στην αρχαιολογία και τη σύγχρονη δημιουργία. Χρησιμοποιεί σύγχρονα απορριπτόμενα αντικείμενα για να αφηγηθεί τις μεθόδους της ανασκαφής και να φανταστεί μια «αρχαιολογία του μέλλοντος».
Παράλληλα, ο αρχιτέκτονας Φραντσέσκο Κ.Β. Σίμι σχεδίασε την οργάνωση του χώρου, επιτρέποντας την πρόσβαση του κοινού με σεβασμό στην ασφάλεια και τη βιωσιμότητα.
Γιατί ο Μέγας Αλέξανδρος δεν Κατέκτησε τη Ρώμη; – Αρχαία Ελληνικά
Γνώριζε η Ρώμη τη Σκανδιναβία και τους Βίκινγκς; – Αρχαία Ελληνικά
Κληρονομιά για την κοινότητα
Ο αρχαιολογικός χώρος ήδη εντάσσεται σε ξεναγήσεις με τη φροντίδα της αρχαιολόγου Κιάρα Μαρία Μαρκέτι. Οι κάτοικοι προσφέρουν έπιπλα και υλικά για την υποστήριξη της ανασκαφής, δίνοντας έμφαση στην ανακύκλωση και τη βιωσιμότητα.
Η καθηγήτρια Ντουμπίνι υπογράμμισε ότι στόχος του έργου είναι να μελετήσει το πολιτιστικό τοπίο της Αππίας, να επιστρέψει την κληρονομιά στους πολίτες και να δείξει πως η αρχαιολογία ενώνει το παρελθόν με το παρόν.