Ανακάλυψη στη Χερσόνησο
Στη Χερσόνησο της Κριμαίας, οι αρχαιολόγοι έφεραν στο φως μια εξαιρετικά καλοδιατηρημένη μαρμάρινη κεφαλή, που ταυτίστηκε με τη Λαοδίκη, μέλος ισχυρής τοπικής οικογένειας. Το εύρημα χρονολογείται στον 2ο αιώνα μ.Χ. και αποτελεί ένα από τα πιο εντυπωσιακά δείγματα γλυπτικής στη Μαύρη Θάλασσα.
Η κεφαλή βρέθηκε το 2003, σε υπόγειο δωματίο κατοικίας κοντά στην αγορά και το θέατρο της αρχαίας πόλης. Παρά τις φθορές στη μύτη και τα μάτια, διατηρείται σε εξαιρετική κατάσταση και πιθανότατα ανήκε σε άγαλμα τοποθετημένο σε δημόσιο χώρο.

Το Μάρμαρο και η Τεχνική Κατασκευής
Οι αναλύσεις αποκάλυψαν ότι το άγαλμα κατασκευάστηκε από μάρμαρο της Πάρου, φημισμένο στην αρχαιότητα για την καθαρότητά του. Τα ίχνη εργαλείων έδειξαν χρήση σμίλης και λειαντικών υλικών, ενώ βρέθηκαν ίχνη κόκκινου χρώματος και κάρβουνου, που μαρτυρούν ότι το άγαλμα ίσως ήταν ζωγραφισμένο ή εκτεθειμένο σε φωτιά.
Η κόμμωση, γνωστή ως melonenfrisur, ακολουθεί ελληνική παράδοση, ενώ τα χαρακτηριστικά του προσώπου συνδυάζουν ρεαλιστικά ρωμαϊκά στοιχεία με την ιδανική απεικόνιση της ελληνικής τέχνης.

Η Λαοδίκη και η Τιμή της Πόλης
Μαρμάρινη επιγραφή σε βάθρο αναφέρει τη Λαοδίκη, κόρη του Ηροξένου και σύζυγο του Τίτου Φλαβίου Παρθενόκλεους, μέλους εύπορης ρωμαϊκής οικογένειας. Το γεγονός ότι τιμήθηκε με άγαλμα στο κέντρο της πόλης αποδεικνύει τη σημαντική θέση της στην κοινωνία.
Η Χερσόνησος απέκτησε καθεστώς ελευθερίας (eleutheria) επί Αντωνίνου Πίου, και οι μελετητές θεωρούν ότι η Λαοδίκη συνέβαλε με τον ρόλο της στις πολιτικές και διπλωματικές εξελίξεις της εποχής.
Η Σημασία της Ανακάλυψης
Η αναγνώριση της Λαοδίκης προσφέρει μια σπάνια εικόνα για τον ρόλο των γυναικών στην τοπική κοινωνία. Η τιμή με δημόσιο άγαλμα καταδεικνύει ότι οι γυναίκες μπορούσαν να έχουν επιρροή και να αποτελούν σύμβολα κύρους.
Παράλληλα, η τέχνη της κεφαλής αποτυπώνει τη συνάντηση ελληνικών και ρωμαϊκών παραδόσεων, δείχνοντας ότι η Χερσόνησος ήταν σημαντικό σταυροδρόμι πολιτισμών, εμπορίου και πολιτικής.