Posted in

Αϊ-Χανούμ: Η χαμένη πόλη που φύλαγε ελληνική σοφία

Από τα Δελφικά Παραγγέλματα στην αριστοτελική σκέψη
Ερείπια ελληνιστικής πόλης στην Αϊ-Χανούμ δίπλα στον ποταμό Ώξο, με αρχαίες κολώνες στο ηλιοβασίλεμα.
Αρχαίες κολώνες της Αϊ-Χανούμ φωτισμένες από το ηλιοβασίλεμα, σύμβολο της ελληνικής παρουσίας στην Ανατολή.

Από τη “Βακτριανή οπτασία” στην πραγματικότητα

Για πολλά χρόνια, η ύπαρξη ελληνικών πόλεων στη μακρινή Βακτρία θεωρούνταν απλώς «μαγική εικόνα». Αυτό άλλαξε τη δεκαετία του 1960, όταν ο Daniel Schlumberger αποκάλυψε την Αϊ-Χανούμ, μια πόλη στις όχθες του ποταμού Ώξου, που έφερε στο φως έναν πολιτισμικό θησαυρό με ελληνικά, περσικά και βακτριανά στοιχεία.

Σημάδια ελληνικής παρουσίας

Η πόλη διέθετε θέατρο, γυμνάσιο και ένα ηρώο αφιερωμένο σε έναν άνδρα ονόματι Κινεά. Εκεί βρέθηκε μια στήλη χαραγμένη με Δελφικά Παραγγέλματα, τα οποία μετέφερε ο Κλέαρχος, μαθητής του Αριστοτέλη. Η επιγραφή έγραφε πως αυτά τα ρητά έπρεπε να «λάμπουν από μακριά», φανερώνοντας τη σύνδεση των κατοίκων με τον ελληνικό στοχασμό.

Τα Δελφικά Παραγγέλματα στην Ασία

Ανάμεσα στα χαραγμένα ρητά συναντάμε φράσεις όπως:
«Στην παιδική ηλικία να είσαι τακτικός· στη νεότητα εγκρατής· στην ωριμότητα δίκαιος· στα γηρατειά συνετός· στο τέλος χωρίς λύπη.»

Αυτά τα λόγια, που αποδίδονται στους Επτά Σοφούς, δείχνουν ότι οι κάτοικοι της Αϊ-Χανούμ τιμούσαν την ελληνική ηθική και φιλοσοφία, ακόμη και μακριά από την Ελλάδα.

Αριστοτελικές ιδέες στην Ανατολή

Σε μία αίθουσα της πόλης βρέθηκαν ίχνη από πάπυρο που περιείχε αποσπάσματα χαμένου αριστοτελικού έργου, το οποίο ασκούσε κριτική στη θεωρία των Ιδεών του Πλάτωνα. Αυτό φανερώνει πως η αριστοτελική σκέψη είχε απήχηση, πιθανότατα επηρεασμένη από τον ίδιο τον Αλέξανδρο, μαθητή του Αριστοτέλη.

Λίθινη στήλη με Δελφικά Παραγγέλματα από την Αϊ-Χανούμ, που αποδεικνύουν την ελληνική φιλοσοφική επιρροή στην Ανατολή.
Η στήλη με τα Δελφικά Παραγγέλματα από την Αϊ-Χανούμ, σύμβολο της διάδοσης της ελληνικής σοφίας στη Βακτρία.

Ο Κλέαρχος και το ταξίδι της φιλοσοφίας

Ο Κλέαρχος, μέλος της Περιπατητικής Σχολής, επιχείρησε να συνδέσει τη φιλοσοφία με ανατολικές παραδόσεις. Πίστευε ότι η σοφία ξεκίνησε από τους Πέρσες μάγους, πέρασε στους Ινδούς και κατέληξε στους Εβραίους. Τα ταξίδια του δείχνουν ότι η Αϊ-Χανούμ ήταν κόμβος πολιτισμικών και πνευματικών ανταλλαγών.

Η Αϊ-Χανούμ ως γέφυρα πολιτισμών

Οι επιγραφές, τα κτίσματα και τα φιλοσοφικά ευρήματα αποδεικνύουν ότι η πόλη δεν ήταν απομονωμένη. Αντίθετα, αποτελούσε μια «γέφυρα» που ένωνε τον ελληνικό κόσμο με την Ανατολή, όπου η ελληνική φιλοσοφία συναντούσε ινδικές και περσικές παραδόσεις.


Συμπέρασμα

Η Αϊ-Χανούμ δείχνει ότι ο ελληνισμός δεν περιορίστηκε στα όρια της Ελλάδας ή της Μεσογείου. Στη μακρινή Βακτρία, οι κάτοικοι διατήρησαν και τίμησαν τη φιλοσοφία, τις τέχνες και τις αξίες των προγόνων τους, αποδεικνύοντας πως η ελληνική σκέψη είχε παγκόσμια διάσταση.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *