Όταν τα Αγάλματα Μύριζαν: Αρώματα και Χρώματα στην Αρχαία Ελλάδα και Ρώμη
Τις τελευταίες δεκαετίες, η κλασική μελέτη μας έχει δείξει πως τα αρχαία Ελληνικά και Ρωμαϊκά αγάλματα δεν ήταν ποτέ απλώς λευκό μάρμαρο. Ήταν βαμμένα σε έντονα χρώματα, στολισμένα με κοσμήματα, ακόμη και ντυμένα με πολύτιμα υφάσματα. Ωστόσο, ένα νέο επιστημονικό αποτέλεσμα ανοίγει μια εντελώς καινούργια διάσταση: οι γλυπτές μορφές της αρχαιότητας συχνά εμποτίζονταν με αρώματα και έλαια, μετατρέποντάς τες σε πλήρως πολυαισθητηριακές δημιουργίες.
Βασιζόμενη σε κείμενα, επιγραφές και ανασκαφικά ευρήματα, η έρευνα της καθηγήτριας κλασικής αρχαιολογίας Cecilie Brøns (Glyptotek, Κοπεγχάγη) που δημοσιεύτηκε τον Μάρτιο του 2025 στο Oxford Journal of Archaeology, αποκαλύπτει ότι οι αρχαίοι Έλληνες και Ρωμαίοι δεν περιορίζονταν στην οπτική εντύπωση ενός αγάλματος: ήθελαν να το «νιώσουν» και μέσω της όσφρησης.
Η Έρευνα και οι Πηγές
Κείμενα Αρχαίων Συγγραφέων
- Ο Κικέρων αναφέρει περιγραφές τελετουργικών όπου γλυπτά θεών (π.χ. της Άρτεμης στη Σεγέστη της Σικελίας) αλείφονταν με αρωματικές βάσεις (οίνους και αλείμματα).
- Ο Παυσανίας, ο Πλίνιος ο Πρεσβύτερος και ο Βιτρούβιος παραθέτουν αποσπάσματα που αναδεικνύουν τον ρόλο των αρωμάτων κατά τη λατρεία των θεοτήτων.
- Επιγραφές από το νησί της Δήλου αναφέρουν παραγγελίες αρωμάτων για να «διατηρούν» τα αγάλματα με ρόδο και μύρο.
Ανασκαφικά και Επιστημονικά Ευρήματα
- Ιστορικές επιγραφές από τους ναούς της Δήλου δείχνουν τελετουργικές πρακτικές «kosmesis» (κοσμήσεως), δηλαδή ανάμειξης αρωματικών ελαίων με βάση το λάδι ή κερί.
- Αρχαιολογικά λείψανα δοχείων (ιστάρια) που περιείχαν μείγματα αρωμάτων (όπως ρόδινο έλαιο, μέλι, ίχνη κεριού) βρέθηκαν κοντά σε βάθρα αγαλμάτων.
- Η μελέτη της Brøns εντάσσεται στο ευρύτερο πρόγραμμα “Sensing the Ancient World”, που συνδυάζει αρχαιολογία και μελέτη αρωμάτων.
Τι Σημαίνει “Κοσμέσις”
Ο όρος Κοσμέσις περιγράφει την πρακτική του να «διακοσμείς» ένα άγαλμα όχι μόνο με οπτικά στοιχεία (βαφή, στολίδια), αλλά και με αρωματικά ελαία και βαζελίνη. Η διαδικασία, όπως καταγράφεται σε αρχαία κείμενα και επιγραφές, περιλάμβανε τα εξής βήματα:
- Καθαρισμός και Ελαφρά Υγρασία
- Πρώτα καθάριζαν την επιφάνεια με ελαφρό νερό ή αιθέρια βάση (π.χ. ζυμωμένος κερί με ξύδι).
- Ανάμειξη Αρωματικών Στοιχείων
- Διαλύτες όπως ελαιόλαδο, μέλι, κερί μέλισσας αναμειγνύονταν με εκχυλίσματα ροδοπέταλων, μύρου, λιβανιού ή βάλσαμου.
- Εφαρμογή με Σφουγγάρι ή Λίμασμα
- Το μείγμα αλείφετο στον μαρμάρινο ή μπρούτζινο κορμό με ειδικά σφουγγάρια, επιτρέποντας στα αρώματα να ενσωματωθούν πορώδεις επιφάνειες.
- Τακτική Συντήρηση
- Οι ιερείς ή οι επιμελητές ναών επαναλάμβαναν τη διαδικασία σε τακτά διαστήματα—εξασφαλίζοντας ότι ο θεός (το άγαλμα) παρέμενε «ζωντανός» μέσα από το άρωμα.
Παραδείγματα και Πεδίο Εφαρμογής
Νησί της Δήλου (4ος–3ος αι. π.Χ.)
Επιγραφές στο ιερό του Απόλλωνα περιγράφουν «δόσεις ρόδινου λαδιού» (μεικτού με μέλι) που «επαλείφονταν» στον ναό και τα αγάλματα.
Σεγέστη, Σικελία (1ος αι. π.Χ.)
Ο Κικέρων, στο κείμενό του Ἀγρικολονικά (Agricola), αναφέρει ότι οι γλύπτες και ιερείς αλείβανε το άγαλμα της Άρτεμης με «ἰσχάδια» (κερί ή λάδι αρωματισμένο) πριν τις μεγάλης σημασίας τελετές.
Βερούμ, Ρώμη (2ος αι. μ.Χ.)
Αιγύπτιοι εκχριστιανισθέντες ιερείς περιγράφουν τελετουργίες, όπου το άγαλμα της Ισιδας καλυπτόταν με μείγμα μελισσών κηρίων και φυτικών αιθέριων ελαίων, ώστε να αναδειχθεί η μυστηριακή παρουσία της θεάς.
Αρωματικά Υλικά και Συμβολισμοί
Οι κύριες πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνταν για τη σύνθεση αρωμάτων περιλάμβαναν:
- Ρόδο
Εκχυλίσματα ροδοπέταλων προσέδιδαν μια έντονη, γλυκιά μυρωδιά. Συμβόλιζαν την αγνότητα, την αναγέννηση και τη θεία χάρη. - Μύρο
Έλαιο από ρετσίνι μύρου χρησιμοποιούνταν στις ταφικές πρακτικές και τους ναούς. Το άρωμα του μύρου συνδέθηκε με τελετουργική κάθαρση και πένθος. - Λιβάνι
Κομμάτια ρητινώδους φύσης που καίγονταν ή χρησιμοποιούνταν ως βασική ύλη για αρωματικά «στυππτήρια» (μπαλσαμωμένα έλαια). - Μέλι και Κερί
Διοχέτευαν υφή «βαζελίνης» που συγκρατούσε τα αρωματικά σε επαφή με τον μαρμάρινο κορμό. - Άλλα Βότανα (Λεβάντα, Μάραθο, Κόλιανδρος)
Συμπληρωματικά αρώματα για να εμπλουτίσουν ή να εξομαλύνουν τη σύσταση.
Η επιλογή υλικών αντανακλούσε συμβολικές και πρακτικές ανάγκες:
- Πνευματική κάθαρση (μύρο)
- Θεϊκή οσμή (ρόδο)
- Προστασία από έντομα (κερί)
- Επαγγελματική ανέλιξη γλυπτικής (μέλι ως κονιορτοποιητική κόλλα)
Σημασία για την Κατανόηση της Αρχαίας Τέχνης
- Πολυαισθητηριακή Εμπειρία
- Οι επισκέπτες στους ναούς δεν περιορίζονταν στην όραση· έβλεπαν το άγαλμα, άκουγαν τον ιερέα να ψέλνει, αγγίζανε λουλούδια και ένιωθαν τα αρώματα των ελαίων· όλα μαζί δημιουργούσαν μια «θεατρική» τελετουργία.
- Διατήρηση και Συντήρηση
- Τα αρωματικά μείγματα βοηθούσαν στην προστασία του μαρμάρου από μύκητες και μικρόβια, ενώ διατηρούσαν την επιφάνεια λείο, με αποτέλεσμα το γλυπτό να φαίνεται πιο «ζωντανό».
- Συμβολικός Ρόλος
- Ο συνδυασμός χρώματος, κοσμημάτων, αρωμάτων και ίσως ακόμη και μουσικής ενίσχυε το αίσθημα ότι το άγαλμα δεν ήταν στατικό, αλλά είχε «ψυχή»—ώς πραγματική παρουσίας του θεού επί της γης.
- Αλλαγή της Σύγχρονης Αντίληψης
- Οι φιλοθεάμονες σήμερα βλέπουν λευκό μάρμαρο· στην αρχαιότητα, έβλεπαν βαμμένα έργα και μυρίζανε ρόδο ή μέλι. Χωρίς την οπτική και οσφρητική αυτή ολότητα, χάνεται ένα μεγάλο μέρος της αρχικής εμπειρίας.
Επιπτώσεις για Έρευνα και Μουσειολογία
Νέοι Άξονες Συντήρησης
- Ορθές πρακτικές μουσειακής αποκατάστασης θα περιλαμβάνουν τη μελέτη «ολιστικών» μέσων—όχι μόνο χρωμάτων αλλά και αρωμάτων—για μουσειακές αναπαραστάσεις (reconstructions).
Διαδραστικά Εκθέματα
- Μουσεία μπορούν να δημιουργήσουν «αναπαραστάσεις αρωμάτων» δίπλα στο γλυπτό, ώστε ο επισκέπτης να αντιληφθεί πώς θα μυρίζαν πραγματικά τα αγάλματα.
Διεπιστημονικές Συνεργασίες
- Αρχαιολόγοι, ιστορικοί της τέχνης, χημικοί των αρωμάτων και επιγραφείς συνεργάζονται πλέον για να αποκαλύψουν το πλήρες φάσμα των αρχαίων τεχνικών «κοσμέσεως».
Η Αρχαιότητα Μυρίζει: Όταν τα Αγάλματα Ήταν Μια Πολυαισθητηριακή Εμπειρία
Η μελέτη της Cecilie Brøns και των συνεργατών της φέρνει στην επιφάνεια μια ουσιαστικά νέα αίσθηση που έως σήμερα λείπει από τις μουσειακές αναπαραστάσεις: το άρωμα των βυζαριών, των ροδοπέταλων και των βοτάνων που έφερναν «ζωή» στα αγάλματα. Όταν επισκεπτόμαστε σήμερα ένα μάρμαρο, ας φανταστούμε πως κάποτε σ’ εκείνο το ίδιο μάρμαρο, το χέρι ενός ιερέα τύλιγε έναν σφουγγάρι αλειμμένο με μείγμα ρόδου και μελιού, χαρίζοντας στο θεό ένα ξέχωρο, αξεπέραστο «ευωδιαστό» προφίλ.
Η αρχαία τέχνη δεν περιοριζόταν στην όραση· ήταν μια ολιστική εμπειρία που αγκαλιάζει όλες τις αισθήσεις. Αν θέλουμε να δούμε πραγματικά την αρχαιότητα, πρέπει να προσπαθήσουμε να νοηθούμε όχι μόνο τι έβλεπαν οι πρόγονοί μας αλλά και τι μύριζαν, τι άγγιζαν και τι άκουγαν, ώστε να ξαναζωντανέψει αυτό το ολοκληρωμένο θέαμα—κι η μυρωδιά δηλαδή—έναντι μας.
Βιβλιογραφία / Προτεινόμενες Αναγνώσεις
- Brøns, C. (2025). The Scent of Ancient Greco-Roman Sculpture. Oxford Journal of Archaeology.
- Whiddington, R. (March 21, 2025). “Ancient Sculptures Didn’t Just Look Good—They Also Smelled Heavenly, Study Finds.” Artnet News. news.artnet.commalaymail.com
- Doubek, J. (March 25, 2025). “Ancient Greek and Roman Statues Often Smelled Like Roses, a New Study Says.” NPR. npr.org
- Kuta, S. (March 20, 2025). “Ancient Greek and Roman Statues Were Not Only Beautiful, but Also Smelled Nice, Too.” Smithsonian Magazine. smithsonianmag.com

4 thoughts on “Γιατί τα Αρχαία Ελληνικά Αγάλματα Μύριζαν Άρωμα – Η Νέα Επιστημονική Ανακάλυψη”