Εισαγωγή: Ένας Σκωτσέζος στα Χνάρια της Αρχαίας Ελλάδας
Ο διεθνούς φήμης ηθοποιός Brian Cox, γνωστός στο ευρύ κοινό από τον ρόλο του στη σειρά «Succession» και παλαιότερα ως Αγαμέμνονας στην «Τροία», διατηρεί μια ξεχωριστή σχέση με την Ελλάδα – όχι μόνο στη μεγάλη οθόνη, αλλά και στην πραγματική ζωή. Μέσα από το νέο ντοκιμαντέρ «The Marbles», ο Cox αναδεικνύει με πάθος την ανάγκη επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στη γενέθλια γη τους.
Το Ντοκιμαντέρ «The Marbles»: Η Σκωτία Πρωτοστατεί στον Επαναπατρισμό
Το ντοκιμαντέρ «The Marbles» του Βρετανού σκηνοθέτη David Wilkinson θα κάνει πρεμιέρα τον Οκτώβριο στο Central Scotland Documentary Festival, τονίζοντας τον ηγετικό ρόλο της Σκωτίας στον επαναπατρισμό πολιτιστικών θησαυρών. Η Σκωτία έχει ήδη επιστρέψει σημαντικά έργα όπως τα Χάλκινα του Μπενίν στη Νιγηρία και ένα ιστορικό ένδυμα των Sioux στις ΗΠΑ, δείχνοντας τον δρόμο για τη σωστή διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Brian Cox: «Τα Γλυπτά Πρέπει να Επιστρέψουν»
Ο σκηνοθέτης τονίζει τη στάση του Brian Cox. Ο γνωστός ηθοποιός δηλώνει ξεκάθαρα: «Τα Γλυπτά δεν πρέπει να βρίσκονται εδώ». Ο ίδιος πιστεύει ότι αν τα Ελγίνεια Μάρμαρα είχαν δοθεί σε μουσείο του Εδιμβούργου, η Σκωτία θα τα είχε ήδη επιστρέψει στην Ελλάδα. Στο ντοκιμαντέρ, ο Λόρδος Ελγιν είναι ο μόνος «κακός». Αντίθετα, η Σκωτία παρουσιάζεται ως ο ηθικός ήρωας. Το μήνυμα είναι σαφές: η ηθική και η ευγένεια είναι πάνω από κάθε υλική κατοχή.

Ο διάσημος Σκωτσέζος ηθοποιός Brian Cox καταθέτει την άποψή του στο ντοκιμαντέρ «The Marbles», στηρίζοντας ανοιχτά τον επαναπατρισμό των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα.
Βρετανική Κυβέρνηση: Μία Πολιτική Περασμένης Εποχής
Το «The Marbles» παρουσιάζει παραδείγματα επιτυχημένου επαναπατρισμού από όλο τον κόσμο. Την ίδια στιγμή, αντιπαραβάλλει τη στάση της Βρετανικής κυβέρνησης, η οποία εμφανίζεται όλο και πιο αναχρονιστική και ξεπερασμένη. Στο ντοκιμαντέρ μιλούν μέλη της Βρετανικής Επιτροπής για την Επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα, όπως η Janet Suzman, ο Paul Cartledge και η Victoria Hislop. Μαζί με ειδικούς στον επαναπατρισμό, καταρρίπτουν τους μύθους για τη «νόμιμη» κτήση των Γλυπτών από τον Ελγιν.
Τα Στοιχεία: Η Αλήθεια για τον Ελγιν και τα Μάρμαρα
Η έρευνα του Wilkinson φέρνει στο φως αρχεία και εφημερίδες της εποχής. Αυτά αποκαλύπτουν πως ακόμα και ο ίδιος ο Ελγιν είχε αμφιβολίες για τη νομιμότητα των πράξεών του. Στις ανώτερες τάξεις της Βρετανίας, πολλοί τον θεωρούσαν κλέφτη και άρπαγα. Εκείνη την εποχή, το Grand Tour στην Ελλάδα ήταν «must» για την αριστοκρατία. Η αρπαγή των Γλυπτών προκαλούσε έντονες αντιδράσεις.
Στήριξη από την Κοινωνία – Όχι από την Ελίτ
Παρά τον παγκόσμιο χαρακτήρα του θέματος, ο Wilkinson εκφράζει παράπονο για τη στάση ορισμένων πλούσιων Ελλήνων και ξένων εφοπλιστών, που δεν στήριξαν οικονομικά το ντοκιμαντέρ, ενώ αντίθετα πολλοί Έλληνες από τα λαϊκά στρώματα συνέβαλαν με το υστέρημά τους. Το Βρετανικό Μουσείο, επίσης, στάθηκε για χρόνια «κλειστό», αρνούμενο την επικοινωνία πριν αναλάβει ο George Osborne.

Στιγμιότυπο από την αίθουσα με τα Γλυπτά του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου. Η εικόνα αποτυπώνει τον έντονο προβληματισμό για την επιστροφή των εμβληματικών μνημείων στην Ελλάδα.
Η Στροφή της Κοινής Γνώμης στη Βρετανία
Με τον καιρό, όλο και λιγότεροι Βρετανοί πιστεύουν ότι τα Γλυπτά ανήκουν στη Βρετανία. Ιδιαίτερα όταν μαθαίνουν την αλήθεια για το πώς αποκτήθηκαν, αλλάζουν γνώμη. Ο σκηνοθέτης τονίζει ότι αυτός είναι ο βασικός λόγος που δημιούργησε την ταινία: να αποκαταστήσει την ιστορική αλήθεια και να υπενθυμίσει το ηθικό χρέος.
Η Ηθική Διάσταση και το Ζήτημα της Ευγένειας
Για τον Wilkinson, η επιστροφή των Γλυπτών δεν είναι μόνο θέμα ιστορικής δικαιοσύνης, αλλά και στοιχειώδους ευγένειας. Όπως τονίζει, «το να κρατάς κλεμμένη περιουσία πάνω από 200 χρόνια δεν είναι ένδειξη καλών τρόπων – είναι ντροπή».
Συμπέρασμα: Η Επιστροφή ως Ζήτημα Πολιτισμού και Αξιοπρέπειας
Η συζήτηση για τα Γλυπτά του Παρθενώνα δεν αφορά μόνο την Ελλάδα και τη Βρετανία. Είναι ένα παγκόσμιο ζήτημα πολιτισμού, δικαιοσύνης και αξιοπρέπειας. Φωνές όπως αυτή του Brian Cox γίνονται όλο και πιο δυνατές. Έτσι, το αίτημα για επιστροφή των Γλυπτών αποκτά νέο ηθικό βάρος και διεθνή απήχηση.
Πηγή : kathimerini
