Posted in

Τελεσφόρος στην Ελληνική Μυθολογία και η Πέτρα του Carl Jung

Τελεσφόρος: Από τον Ασκληπιό στην Ψυχολογία του Jung
Άγαλμα του Τελεσφόρου με κουκούλα, σε σκοτεινό ιερό χώρο της αρχαίας Ελλάδας, με ανάγλυφα σύμβολα στο φόντο.
Ο μυστηριώδης Τελεσφόρος, συνοδός του Ασκληπιού στην ελληνική μυθολογία, σύμβολο ίασης και μετάβασης. Στο βάθος, ανάγλυφα που θυμίζουν τη σύνδεση του μύθου με το ιερό και τον ψυχισμό.

Ποιος ήταν ο Τελεσφόρος;

Ο Τελεσφόρος υπήρξε μία ξεχωριστή μορφή στην ελληνική μυθολογία. Ήταν γιος του Ασκληπιού, θεού της ιατρικής, και συχνά συνοδευόταν από την αδελφή του, την Υγεία. Εμφανιζόταν πάντα ως παιδί, ντυμένο με μια κάπα που σκέπαζε ολόκληρο το σώμα του.

Ο ρόλος του ήταν μοναδικός. Ο Τελεσφόρος προστάτευε όσους βρίσκονταν στην ανάρρωση. Θεωρούνταν ο «Σωτήρας», αυτός που έφερνε το τελικό στάδιο της ίασης. Σε πολλά ιερά, όπως στην Πέργαμο, είχε δικό του βωμό. Η μορφή του διακοσμούσε νομίσματα και αγάλματα, ειδικά την εποχή του Αδριανού.

Ανάγλυφη λατινική επιγραφή σε πέτρα, από τον πύργο του Bollingen του Carl Jung, που εκφράζει το αρχέτυπο του «ορφανού».
Στην πίσω πλευρά της πέτρας του Jung στο Bollingen, λοιπόν, υπάρχει μια λατινική επιγραφή. Μέσα από αυτή, το σύμβολο του ορφανού συνδέει τη μυθολογία με την αλχημεία και την ψυχολογία. Έτσι, ο εσωτερικός άνθρωπος, που πάντα αναζητά το νόημα της ζωής, βρίσκει γέφυρα ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν.

Η Σχέση με τον Ασκληπιό και την Υγεία

Ο Τελεσφόρος δεν στεκόταν μόνος του. Ήταν πάντα δίπλα στον πατέρα του, Ασκληπιό, και στην Υγεία. Οι τρεις μαζί απεικονίζονταν σε έργα τέχνης, όπως νομίσματα και γλυπτά, αναδεικνύοντας τη σημασία της ολικής θεραπείας: θεραπεία, ανάρρωση και διατήρηση της υγείας.

Ο Τελεσφόρος και ο Carl Jung

Η μορφή του Τελεσφόρου επέζησε και στη σύγχρονη εποχή, καθώς ο διάσημος ψυχοθεραπευτής Carl Gustav Jung εμπνεύστηκε από αυτόν τον μυθολογικό χαρακτήρα. Έτσι, στο ησυχαστήριό του, στον πύργο του Bollingen, υπήρχε μία πέτρα που έγινε γνωστή ως «Ξεχασμένη Πέτρα». Μέσα από αυτή τη σύνδεση, ο μύθος του Τελεσφόρου πέρασε στη σύγχρονη σκέψη.

Σε αυτή την πέτρα, ο Jung χάραξε σύμβολα και μορφές. Στο κέντρο εμφανίζεται ένας άντρας με φανάρι. Πρόκειται για τον Τελεσφόρο, γιο του Ασκληπιού. Στο ρούχο του κρέμεται το αστρολογικό σύμβολο του Ερμή. Δεξιά και αριστερά του υπάρχουν σύμβολα του Ήλιου, της Σελήνης, του Δία και της Αφροδίτης. Όλα μαζί εκφράζουν τον αλχημικό «ιερό γάμο», σύμφωνα με τον Jung.

Αρχαίο αγαλματίδιο του Τελεσφόρου, τυλιγμένο με κουκούλα και μανδύα, χαρακτηριστική μορφή της ελληνικής μυθολογίας.
Το μαρμάρινο ειδώλιο του Τελεσφόρου προέρχεται από την αρχαία Ελλάδα. Έτσι, η μορφή του με μανδύα και κουκούλα, λοιπόν, ήταν προστάτης της ανάρρωσης και σύμβολο ίασης στα ιερά του Ασκληπιού.

Το Απόφθεγμα του Ηράκλειτου και το Μήνυμα της Πέτρας

Στην ίδια πέτρα, λοιπόν, διαβάζουμε το διάσημο απόφθεγμα του Ηράκλειτου: «Ο Αιών είναι ένα παιδί που παίζει ζάρια». Έτσι, η φράση αυτή όχι μόνο μας θυμίζει το μυστήριο, αλλά και το παιχνίδι της ζωής. Επιπλέον, δείχνει πως ο χρόνος αλλάζει απρόβλεπτα, ενώ παράλληλα όλα είναι αβέβαια. Γι’ αυτό, κάθε στιγμή κρύβει μέσα της ένα βαθύ νόημα και μια συνεχή μεταμόρφωση.

Στην πίσω πλευρά της πέτρας, ο Jung χάραξε ένα βαθύ μήνυμα. Περιγράφει το «ορφανό» που ζει μέσα σε κάθε άνθρωπο. Το αρχέτυπο αυτό βρίσκεται παντού, είναι ταυτόχρονα νέο και γέρικο, θνητό αλλά και αιώνιο. Ο Τελεσφόρος συμβολίζει την εσωτερική δύναμη που οδηγεί στην ίαση και τη μεταμόρφωση.

Ανάγλυφο πέτρινο σύμβολο του Τελεσφόρου με αρχαιοπρεπείς επιγραφές και αστρολογικά σύμβολα, εμπνευσμένο από το Bollingen του Carl Jung.
Η περίφημη πέτρα του Jung βρίσκεται στον πύργο του Bollingen και έχει ιδιαίτερη σημασία. Στο κέντρο, λοιπόν, διακρίνεται ο Τελεσφόρος με την κάπα του, ενώ γύρω του υπάρχουν αρχαία σύμβολα και μια ελληνική επιγραφή. Έτσι, η παράσταση αυτή συνδέει την αρχαία ελληνική μυθολογία με τη σύγχρονη ψυχολογία, προσφέροντας μια γέφυρα ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν.

Γιατί ο Τελεσφόρος παραμένει επίκαιρος

Σήμερα, η μορφή του Τελεσφόρου μας θυμίζει ότι η ανάρρωση, είτε σωματική είτε ψυχική, είναι μια βαθιά και ιερή διαδικασία. Ο δρόμος προς τη θεραπεία περνάει πάντα μέσα από το φως της ελπίδας και τη σιωπηλή παρουσία αυτού του μικρού παιδιού με την κάπα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *