Posted in

Εκστάση και Τρέλα: Η Λατρεία του Διονύσου και η Θεία Μανία στην Αρχαία Ελλάδα

Θεία μανία, μύθοι και οι «Βάκχες» του Ευριπίδη
Σκηνή διονυσιακής λατρείας στην αρχαία Ελλάδα με μαινάδες και σατύρους σε τελετουργικό χορό υπό το φως της πανσελήνου
Τελετουργικός χορός μαινάδων στη λατρεία του Διονύσου, συμβολίζοντας την έκσταση και τη θεία μανία.

Τι σήμαινε «τρέλα» στην αρχαία Ελλάδα;

Η έννοια της τρέλας για τους αρχαίους Έλληνες είχε πολλές όψεις. Ο Πλάτωνας διέκρινε τρεις μορφές:

  • τη λογική μανία,
  • τη θεϊκή μανία,
  • και την αρρώστια του νου (όπως θα λέγαμε σήμερα ψυχική ασθένεια).

Στον Φαίδρο, μίλησε για τη θεϊκή μανία ως κάτι ανώτερο από τη νηφαλιότητα. Δεν ήταν ασθένεια αλλά χάρισμα. Ο μάντης και ο ποιητής θεωρούνταν «παράφρονες» μόνο επειδή λειτουργούσαν έξω από τα όρια του λογικού λόγου. Παρ’ όλα αυτά, έφερναν γνώση και αλήθεια στην κοινωνία. Η μάντισσα των Δελφών ή η Σίβυλλα δεν βρίσκονταν «στα λογικά τους», ωστόσο έδιναν προφητείες που διαμόρφωσαν την ιστορία της Ελλάδας.

Οι τέσσερις μορφές θεϊκής μανίας κατά Σωκράτη

Ο Σωκράτης πήγε ένα βήμα παραπέρα. Διέκρινε τέσσερις εκφάνσεις της θεϊκής μανίας, καθεμία με τον δικό της θεό:

  • Προφητική μανίαΑπόλλωνας
  • Τελετουργική μανία – Διόνυσος
  • Ποιητική μανία – Μούσες
  • Ερωτική μανία – Αφροδίτη

Για τον Σωκράτη, η θεία μανία ήταν πάντα αγαθή. Έφερνε έμπνευση, κάθαρση και θεϊκή σοφία.

Όταν η θεία μανία γίνεται καταστροφή

Παρά τη θετική της όψη, η θεία μανία μπορούσε να οδηγήσει και στη φρίκη. Η μυθολογία δίνει παραδείγματα:

  • Ο Ηρακλής, κυριευμένος από μανία που του έστειλε η Ήρα, σκότωσε τη γυναίκα και τα παιδιά του.
  • Η Αγάβη, μητέρα του Πενθέα, τυφλωμένη από διονυσιακή έκσταση, διαμέλισε τον ίδιο της τον γιο μαζί με τις μαινάδες.

Αυτά τα παραδείγματα δείχνουν πως η θεϊκή μανία, αν και «δώρο», μπορούσε να ξεπεράσει τα όρια της ανθρώπινης αντοχής.

Η τραγωδία «Βάκχες» του Ευριπίδη

Ο Ευριπίδης, στα τελευταία χρόνια της ζωής του, έγραψε τις «Βάκχες» (405 π.Χ.). Ο Διόνυσος εμφανίζεται ως θεός εκδίκησης. Επιστρέφει στη Θήβα για να αποκαταστήσει την τιμή της μητέρας του Σεμέλης, που κατηγορήθηκε ότι ψευδώς ισχυρίστηκε πως είχε παιδί με τον Δία.

Ο βασιλιάς Πενθέας αρνείται να τον αναγνωρίσει. Τότε, ο Διόνυσος κυριεύει τις γυναίκες της Θήβας με διονυσιακή μανία. Εκείνες εγκαταλείπουν τα σπίτια και τους αργαλειούς τους και τρέχουν στο βουνό. Ο Πενθέας, ντυμένος με γυναικεία ρούχα για να κατασκοπεύσει τις μαινάδες, κατασπαράσσεται από την ίδια του τη μητέρα.

Η σκηνή είναι από τις πιο σκληρές της αρχαίας τραγωδίας:

Η Αγάβη, με μάτια που γυάλιζαν, έβαλε το πόδι της στα πλευρά του παιδιού της και του ξερίζωσε τον ώμο. Οι άλλες γυναίκες κρατούσαν κομμάτια του σώματός του, παίζοντας με αυτά σαν παιχνίδια.

Η βία αυτή συμβόλιζε έναν κόσμο ανεστραμμένο, όπου οι γυναίκες γίνονται θηρευτές και οι άντρες θύματα.

Η κοινωνική διάσταση της διονυσιακής λατρείας

Ο Διόνυσος αντιπροσώπευε την απελευθέρωση από τα δεσμά. Στη λατρεία του συμμετείχαν κυρίως γυναίκες που η κοινωνία είχε παραγκωνίσει – χήρες, άτεκνες, ή εκείνες που δεν είχαν «παραδοσιακό» ρόλο στην οικογένεια.

Η τελετουργική μανία τους πρόσφερε:

  • προσωρινή έξοδο από την καταπίεση,
  • κάθαρση μέσω έκστασης,
  • αίσθηση ισότητας απέναντι στους άντρες.

Όμως, επειδή οι τελετές γίνονταν μυστικά και μακριά από την πόλη, άρχισαν οι φήμες: όργια, αιμομιξία, βία. Το γεγονός ότι οι γυναίκες εγκατέλειπαν την υφαντική και τις οικιακές τους υποχρεώσεις θεωρήθηκε απειλή για την κοινωνική τάξη.

Γιατί η λατρεία του Διονύσου θεωρήθηκε επικίνδυνη;

Η αρνητική φήμη της διονυσιακής λατρείας δεν οφείλεται τόσο στις ίδιες τις τελετές, όσο:

  • στην ανατροπή των κοινωνικών ρόλων,
  • στην εξουσία που αποκτούσαν οι γυναίκες,
  • στη μυστικότητα των μυστηρίων,
  • και στον φόβο των ανδρών για απώλεια ελέγχου.

Οι «Βάκχες» δεν είναι απλώς τραγωδία, αλλά σχόλιο για το πώς η κοινωνία δαιμονοποιεί αυτό που δεν μπορεί να ελέγξει.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *